maandag 14 juli 2008

Raymann is laat!!!!

Zo grappen de Surinaamse dames uit het koor als Jurgen 10 minuten te laat op zijn eigen reptitie verschijnt.
Ik sta nog wat onwennig tussen de suri's. Kan dat nou wel zo'n blank koppie in een gospelkoor?
Nou ja, why not.
Ik studeer braaf de altpartij in van het 2 surinaamse liederen. Krisis, die tekst! Half papiamentoos half curacaos half sranantangoos.
Pas bij het woord hemel, durf ik mijn bek pas open te trekken, dat ken ik!

Een Rotterdamse/ Surinaamse zangeres, die ik twee dagen geleden ontmoette in bar Zanzibar, zoent me nu welkom op het podium. Kleine wereld! Zij is ook door Jurgen gevraagd en ik zit nu in haar achtergrond koor. Naast de suri liedjes waarbij Jurgen de lead is (de vrouw naast mij, steekt demonstratief haar vingers in haar oren), zingen we ook i'll be there (.....reach out) en...shit die andere kom ik ff niet op. Maar ook engels iig.

Als ik iets probeer te zeggen, (bijv. dat het handig is om naar de voorste te kijken welke kant die haar pasje doet, zodat we allemaal gelijk gaan), wordt ik bijna genegeerd. Ze zijn er vrij allergies voor dat iemand hen probeert te vertellen hoe het moet.
Het gebeurde een paar keer vanavond, dat ik dacht, oei ik moet oppassen.
Raymanns' show gaat over het vergeten van de slavernij. We leven nu, laten we de slavernijperiode begraven. We zingen dan ook een begrafenislied en er komt een heuse kist op het podium. Ik merk inderdaad dat het nog heel heel hoog zit. En dat voelt raar, om dan als blanke er tussen te staan.

1 opmerking:

Jan zei

He lief

kan me voorstellen dat het maf is om tussen een Surinaams koor te staan met als thema slavernij en dat je je als enige bblanke een beetje 'out of place voelt' maar je stond er wel!!

Ken het gevoel dat kritiek, hoe opbouwend ook, niet altijd even goed wordt ontvangen, ik heb dezelfde ervaring gehad op Aruba, heb er theorien over, maar zal ik je nu nu niet mee vervelen.

Wens je fijne tijd Jacq!!!

Jan