vrijdag 11 juli 2008

Commewijne en DOLfijnen

Ik heb vandaag afspraken afgezegd. Ja hoor 'ns het moet ook wel npog vakantie zijn, weet je.
Ik kon met mensen van hotel Torarica mee op een boottocht over de rivier de commewijne.
Een lekkere gezellige toch decente guide Iwan, voer ons rond.
Takke herrie uit de motor, dus gezellig babbelen ho maar.

We zijn nog geen 5 minuten weg en hop, de zoetwater dolfijnen flierefluiten vrolijk voor ons uit.
De rivier is echt een beauty. Heel breed en aan de kanten alles jungle begroeid en palmen, veel palmen. Daar liggen de plantages aan uit 1700. Koffie, Suiker, Citrus, Katoen. Ze hebben allemaal namen als: Hoop en zorg. Goede hoop, maar ook Bakkie en Kronenburg. Ik natuurlijk heel hard Frank Boieien zingen, maar dat snapte niemand. Te oud gezelschap en duits, tja...

Die plantages zijn soms nog in tact. Blijkt dat koffie telen, zo makkelijk nog niet is. Koffie bonen moeten onder bomen gepland worden. Ze hebben schaduw nodig en als het heel hard regent en ze staan niet beschut, floept zo heel die koffieboon eraf.

Ik heb vandaag echt zo veel lekkere vruchten gegeten: markoesa ( passievrucht) kokosnoot ( gele!) kersen, pommes terres ( nee fgeen aardappel, maar een soort mango) en een pompelmoes ( een uit de kluiten gewassen grapefuit, maar dan veel lekkerder en 3 keer zo groot)

Bigi kaaiman was er ook, lekker ding. Ze noemen ze ook wel de waterkip, omdat ie naar kippenvlees smaakt.

2 opmerkingen:

Lzl zei

Swietie hoe leuk allemaal! We hebben aan je gedacht toen we gisteren zes uur over kwakoe slenterden en zo ongeveer van ieder tentje dat er maar was geproefd hebben.Binkie is echt een geweldige surigids:-) Er was een vriendin van Rod uit New York mee die de nieuwe Lonely Planet schrijft, dus er komt zeker veel lekker eten in!
Ik ben zo benieuwd naar je foto's. blijf schrijven dan verzin ik tot die tijd zelf hoe het eruit ziet!
Hier regent het trouwens nog steeds en ik doe mijn best een vakantie te boeken.
Toedels!

Yu Brada zei

Yu mi wan ai karu sisa, ma yu mus nyan én no someni wroko. Switi sranan kel suku nanga manpresi fu kraskrasi. Nomo pipikowsu dankidanki…

Yu Brada